220318
W
zakamarkach mojej domowej biblioteki znalazłem książkę, której
najwyraźniej nie czytałem: „Cienie zapomnianych przodków”
autorstwa Carla Sagana i jego żony Ann Druyan.
Po
pobieżnym przekartkowaniu książkę włożyłem do torby – wszak
sam tytuł pozwala domyślić się treści. Czytałem ją jak wiele
innych książek w ostatnich latach – w czasie przerw na posiłki.
Coś nie jest w porządku ze światem, skoro zmusza do długiej pracy
i wiecznej gonitwy, ale akurat ten temat zostawiam na inną okazję.
Tytułem
wprowadzenia autorzy piszą o narodzeniu się życia i o strukturach
DNA, ale i poruszają kwestię posiadania świadomości przez
zwierzęta, także ich niepojętą odmienność w widzeniu świata.
Bo też jak można wyobrazić sobie postrzeganie otoczenia widzianego
nie optycznie, wzrokiem, a sonografem, czyli na podstawie echa
dobitych fal ultradźwiękowych? Albo świat zapachów odczuwanych na
poziomie pojedynczych cząsteczek? A jak można „widzieć” pole
magnetyczne Ziemi?
Wiele jest
w książce o zachowaniach najbliższych naszych kuzynów: małp, a
zwłaszcza szympansów, o biologicznych i środowiskowych
mechanizmach wykształcania się nawyków, sposobów reagowania w
różnych sytuacjach, wiele jest o podobieństwach między nimi a
nami.
Wątkiem
wiodącym, łączącym poszczególne rozdziały, wydaje się być
etologia w ujęciu historycznym; pokazanie związków między nami
obecnymi, a przodkami sprzed tysiącleci – aż do najdalszych
czasów początków życia.
Dla mnie
najcenniejsze w lekturze takich prac jest poznanie, a więc
dostrzeżenie i zrozumienie, mechanizmów naszych odruchów, naszego
myślenia i wartościowania; zajrzenie w głąb i ujrzenie nas samych
inaczej, pełniej. Wiedza, niechby taka jak moja, amatorska i pełna
luk, pozwala dociec najgłębszych motywów naszych zachowań i
uświadomić sobie, iż w rozwoju gatunku ludzkiego (jak i każdego
innego gatunku istot żywych) nie ma ani celu, do którego dążą
przemiany, ani żadnych linii granicznych, o których możemy
powiedzieć, że oddzielają nas od świata zwierząt. Tytułowe
cienie zapomnianych przodków są w nas i nadal biorą udział w
kształtowaniu naszych ciał i umysłów, ponieważ przeszłość nie
umiera, jeśli tylko została zapisana w genach naszych przodków.
Ta
istniejąca w nas przeszłość to właśnie Saganowskie cienie
naszych przodków.
Przed
zamieszczeniem cytatu napiszę tytułem wprowadzenia parę słów o
najczęstszej formie organizacji społecznej wśród zwierząt, także
naczelnych, do których i my się zaliczamy.
Każdy
słyszał o alfie, czyli o samcu (na ogół) przewodzącym w grupie,
stadzie, w watasze. Alfa istnieje wszędzie tam, gdzie organizacja
opiera się na hierarchii dominacyjnej: każdy zna swoje miejsce w
szeregu, chyli głowę przed wyżej stojącym, podnosi wobec tego
niższego. Miejsce w hierarchii nie jest ustalone raz na zawsze,
można awansować lub spaść niżej, alfa też jest z czasem
zmieniany, ale zmiany nie są częste, a cała konstrukcja pozwala
utrzymać jako taki spokój w grupie. Osobnik stojący na niższym
szczeblu hierarchii jest całkowicie podporządkowany alfie i okazuje
to na różne sposoby. Tym najbardziej klasycznym jest prezentowanie
się: zwierzę o niższym statusie wypina tyłek na alfę,
sygnalizując w ten sposób swoją uległość wobec zwierzchności.
Nie zawsze, ale i nie sporadycznie, alfa dosiada, także samca, i
wykonuje ruchy imitujące kopulację, potwierdzając w ten sposób
swój status i przynależne mu prawo.
Jeśli wie
się o takich zwyczajach u zwierząt, jeśli zaakceptuje się nasze z
nimi pokrewieństwo (z czym wielu ludzi ma trudności), jeśli
przyjmie się do wiadomości fakt dla biologów oczywisty – że
naszą osobowość buduje nie tylko kultura, ale i zamierzchłe
czasy, wtedy inaczej można spojrzeć na przemoc seksualną wśród
ludzi. Nie usprawiedliwić, wszak mamy zdolność kierowania się
naszym rozumem, a pełniej, z głębszym kontekstem, zrozumieć nasze
zachowania. Ot, chociażby w zwyczajach więźniów, gdzie istnieje
samiec alfa, który nie ogranicza się do imitacji kopulacji w
pokazywaniu kto rządzi celą; chociażby w widocznej agresji w
ludzkim seksualizmie.
Oddaje głos
autorom.
„Powszechna
wśród naczelnych praktyka pseudoseksualnego dosiadania samców
przez samce nie jest równie często spotykana u ludzi, co niektórym
z nas przynosi ulgę. Jednak najsilniejszą formą werbalnej obrazy w
angielskim i w wielu innych językach stanowi wyrażenie fuck you
wyraźnie demonstrujące, że rozmówca rości sobie prawo do
wyższego statusu oraz żywi pogardę dla tych, których uważa za
niższych rangą. W charakterystycznie ludzki sposób
przekształciliśmy gest w komunikat werbalny, zachowując niemal
całkowicie nie zmienione znaczenie. Sformułowanie to jest
powtarzane miliony razy każdego dnia, w każdej części planety i
nikt nie zastanawia się nad jego znaczeniem. Służy swojemu celowi.
Przynosi satysfakcję. Często nieopatrznie wymyka się nam z ust.
Stanowi etykietę rzędu naczelnych, ujawniając mimo naszych
zaprzeczeń i pretensji część ludzkiej natury.”
Tekst ten
dedykuję tym wszystkim, którzy stawiają mur oddzielający nas od
zwierząt. Także tym, którzy uznają, że wszystkie nasze cechy
psychiczne są kulturowe, więc niedawne i wtórnego pochodzenia.
Parę zdań
niżej i w związku z treścią cytatu autorzy zamieszczają te
słowa:
„Dobra,
które chciałbym, nie czynię; lecz zło, którego nie chciałbym,
czynię”.
Napisał je
Paweł z Tarsu w liście do Rzymian. W internecie znalazłem nieco
zmienioną wersję, chyba ładniej brzmiącą:
„Albowiem
dobra, które
chciałbym czynić,
nie czynię, ale zło, którego nie chcę czynić, to czynię.”
Może
jeszcze jeden cytat. Ważny z dwóch odmiennych powodów, o których
niżej napiszę.
„Wykorzystywanie
błędów powstałych przy kopiowaniu (DNA – wyjaśnienie moje)
stanowi podstawową, lecz kosztowną formę ewolucji życia. Nie jest
to metoda, która bylibyśmy skłonni zaakceptować, nie wydaje się
też, aby stosował ją Bóg w dniu stworzenia. Mutacje niczego nie
planują, nie podążają w żadnym kierunku, ich postęp jest
dręcząco powolny, a przypadkowość ich działania budzi trwogę. Z
zimną krwią poświęcają wszystkie istoty, które w wyniku zmian
okazały się gorzej przystosowane do wykonywania swoich życiowych
zadań – świerszcze, które nie mogą skakać, ptaki ze
zniekształconymi skrzydłami czy delfiny nie mogące złapać
oddechu. Dlaczego mutacje nie są bardziej wydajne, a mniej okrutne?
Dlaczego odporność na malarię trzeba okupić anemią? Chcielibyśmy
tak pokierować ewolucją, aby wreszcie osiągnęła cel i
powstrzymała się od nieustannych okrucieństw. Lecz życie nie wie,
dokąd podąża. Nie ma żadnego długoterminowego planu. Nie myśli
o końcu. W ogóle nie myśli. Nie istnieje umysł, w którym
odbywałby się proces myślenia. Ewolucja stanowi przeciwieństwo
teleologii. Życie jest rozrzutne i ślepe. Nie zna pojęcia
sprawiedliwości. Może sobie pozwolić na marnotrawstwo.”
Te prawdy
bywają wstrząsem dla ludzi przywykłych stawiać człowieka na
piedestale i dawać mu misję do wypełnienia, a w świecie
dostrzegających boski porządek. Bo i faktycznie, czytając takie
słowa łatwo o fatalizm, o poczucie zapadania się w jakiś okropny
bezsens, w totalny chaos przypadkowości i niesprawiedliwości, ale
jednocześnie jest tutaj powód do dumy i nadziei. Wszak te ślepe i
okrutne według naszych ocen siły stworzyły nas, dzięki nim
istniejemy i mozolnie, w trudzie, z regresami, ale wyzwalamy się z
pęt, jakimi nas oplotły.
Jeśli
przyjmie się do wiadomości nasze pochodzenie, to wszystko, co nas
zrodziło a co dalekie jest od wzniosłych ideałów, łatwiej
dostrzec nasze osiągnięcia. Te ewolucyjne, cechujące nasz gatunek,
a na ich podstawie także te wszystkie, które są wartością dodaną
przez nas i którym nadajemy wspólne miano kultury.
Kultury
niosącej zagrożenie, ale i nadzieję na przyszłość.