Etykiety

Moja książka

Wrażenia i chwile

 150422 Dzisiaj jest umowny dzień premiery mojej nowej książki.    „Książka jest o wrażeniach, o przeżywaniu zwykłych dni i zdarzeń, o chwi...

czwartek, 16 marca 2023

Kwiaty i buki

 120323

Chciałem zobaczyć kwitnące wawrzynki i śnieżyce wiosenne, tak po prostu.

Ich uroda nie jest oszałamiająca, zwłaszcza wawrzynków, ale takimi je widzę tylko wtedy, gdy swój ogląd oddzielam od emocji i wspomnień, co rzadko mi się zdarza. Zwykle obraz tych roślin w stanie kwitnienia jest złożony i ma głębię, a wtedy postrzegam je zupełnie inaczej: są pięknym symbolem moich sudeckich wędrówek i końca zimy. Ich odnajdywanie staje się też tradycją czasu przełomu.

Pomysł wyjazdu do Grobli, wioski w kaczawskich Chełmach, u stóp zalesionych wzgórz, pojawił się od razu na myśl o tych dwóch roślinach. Wszak w tam właśnie widziałem największy krzew wawrzynka (średnicy przy ziemi przynajmniej 5 cm), a nieopodal duże kępy śnieżycy. Może Janek miał inne pomysły, ale nie protestował i słonecznym rankiem zaparkowałem w stałym moim miejscu, w centrum Grobli.

Piszę o stałym miejscu, ponieważ byłem tam już kilka razy. W stronę wioski opadają zbocza pokaźnego wzgórza trafnie nazwanego Nad Groblą; na mapach w niewłaściwym miejscu jest zaznaczona ta góra, której nazwa wskazuje lokalizację: wznosi się nad wioską Grobla. Kilka lat temu tam właśnie szukałem jarzębu brekinii, wyjątkowo rzadkiego u nas gatunku, tam znalazłem piękny las liściasty z przewagą grabów, daglezje rosnące na szczycie, widziałem stado muflonów. Na zboczach góry wiele jest skał, niektóre pokaźne, z pionowymi ścianami. Kiedyś zaopatrzeni w miarę weszliśmy na górę specjalnie by zmierzyć średnicę monstrualnego bluszczu.

Miłośnikom dużych drzew powiem jeszcze o grubaśnych modrzewiach, o potężnym świerku samotniku stojącym u wylotu Wądolna, dzikiej dolinki na odludziu, o skupiskach daglezji, a i o spotykaniu samotnych osobników pokaźnych rozmiarów. U podnóża płynie Nysa Mała, ładna dzika rzeczka, a na jej brzegach rokrocznie kwitną śnieżyce. Dwa zdjęcia z zamieszczonych niżej wykonane były w minionych latach.





 

Tutaj przeczytacie opis jednej z włóczęg po górze Nad Groblą.

Cały tydzień padał deszcz albo deszcz ze śniegiem, a dzisiaj pani Aura sprawiła nam wielką niespodziankę: pogodny dzień bez opadów. Rozkisłe drogi i wezbrane potoki pamiętały jednak deszcze: trudno się szło po pierwszych, jeszcze trudniej przekraczało drugie. Idąc w stronę Wądolna szukaliśmy przejścia przez Nysę Małą, ale nie znaleźliśmy. Kilka razy zdarzało mi się w przeszłości przekraczać tę rzeczkę i robiłem to bez problemów, dzisiaj nawet w najbardziej obiecujących miejscach brakowało jednego kroku do przejścia. Obejrzeliśmy świerka samotnika, zajrzeliśmy w głąb Wądolna, ładnego dzikiego miejsca, i zawróciliśmy z mocnym postanowieniem przejścia brodem wyłożonym kamieniami. Nota bene: brodów jest mało i coraz mniej, więc ich nazwa jest zapominana; zapewne dlatego słowo jest podkreślane na czerwono przez program do pisania.



 


Widząc kawał drewna płaskiego z jednej strony, wpadłem na pomysł wzięcia go i wrzucenia do wody. Drewno niosłem ze sto metrów, a ono spłynęło, głupie, psując mój (niemal) doskonały plan. Gdy znikło na zakręcie, z wielkim trudem dźwignąłem kawał skały i wrzuciłem do wody, oczywiście oblewając się, ale kamień nie spłynął i mogliśmy po nim przejść na drugą stronę. Śnieżyce były tam, gdzie widziałem je w poprzednich latach, tyle że owe „tam” oznacza skrawek lasu między dwoma strumieniami. Znowu wezbrany strumień. Na szczęście znaleźliśmy mostek na drodze wiodącej do opuszczonego gospodarstwa, obyło się więc bez spływu drewna i dźwigania kamieni.

Na którejś mapie znalazłem informację o alei bukowej na wzgórzu Biesówka, a w internecie jedną tylko notatkę na ten temat; była w niej mowa o pomnikowych drzewach i o braku oznakowanej drogi. Jakże tam nie pójść, skoro będę w pobliżu? Szliśmy w stronę wzgórza brzegiem uroczej rzeczki o oryginalnej nazwie Świekotka. W kilku miejscach widzieliśmy kępy śnieżyc i przebiśniegów. Częściej rosły osobno, ale widziałem też kępy mieszane; ich widok był dla mnie wyjątkowy: dwa piękne symbole przedwiośnia obok siebie. Wiosna może się zacząć, skoro tradycji stało się zadość i widziałem śnieżyce. Chciałbym poznać powód ich rośnięcia w bezpośrednim sąsiedztwie strumieni. Chciałbym też i w kolejnych latach móc witać wiosnę patrzeniem na śnieżyce i wawrzynki.








 



Stare wierzby bywają malowniczo połamane i pokręcone, a jeśli jeszcze swoje dołożą bobry, ślady ich zębów widzieliśmy nad rzeczką, efekty potrafią oszałamiać. Armagedon, tak nazwałbym tę wierzbę, na której widać ślady wieku, wiatrów, usilnych prób odrodzenia się drzewa i działalności tych wodnych gryzoni. Ich samych nie widzieliśmy; chyba zrezygnowały z zasiedlenia rzeczki i się wyniosły.

U podnóża Biesówki Janek stwierdził, że woli słoneczne i otwarte przestrzenie podnóża górki od drapania się lasem pod górę, poszedłem więc sam. Moja mapa nie pokazywała alei, pamiętałem tylko, że na innej mapie była zaznaczona paręset metrów od szczytu wzgórza w kierunku północno-zachodnim. Znalazłem ją szybciej niż się spodziewałem, a to dlatego, że są tam dwie aleje; ta dłuższa, ładniejsza, omalże imponująca, schodzi po południowym zboczu, czyli mnie na spotkanie. Drugą, mniejszą, z tabliczką, o której była mowa w notatce, znalazłem za skrzyżowaniem dróg, parę setek metrów dalej.





Od południa dojście jest proste, trzeba iść drogą polną zaczynającą się vis a vis kościoła w Pogwizdowie, co doskonale widać na mapie. Co prawda pod lasem droga się kończy, ale idąc dalej prosto, między drzewami jęzora lasu lub skrajem pola, droga pojawi się na brzegu masywu, u podnóża górki, a jest wygodna i równa, co widać na zdjęciach. Od północy też można dojść: z parkingu na Storczykowym Wzgórzu iść kilometr na wschód, do szutrówki leśników, w pobliżu będzie strumyk, widać go na mapie; skręcając w prawo wejść na drogę. Po pięciuset metrach dojdzie się do skrzyżowania duktów: aleja będzie widoczna na prawo, a po przejściu prosto stu paru metrów zacznie się druga, dłuższa aleja.

Storczykowe Wzgórze – piękna nazwa! Ileż obrazów budzi, ile nadziei na duchową ucztę delektowania się pięknem!

Las na Biesówce jest jasny, niezakrzaczony, wygodny do spacerów. Najwięcej rośnie tam dębów, niemało widziałem buków, ale też rosną świerki, sosny i oczywiście wszędobylskie brzozy. Warto byłoby zobaczyć ten las na początku maja, gdy dęby ubiorą świeżą jasną zieleń.


 


Po drodze zobaczyłem na zboczu wyjątkowo okazałego buka, oczywiście skręciłem ku niemu by się przywitać. To ten. 


 

Czyż nie jest pięknym okazem siły i zdrowia? Na brzegu lasu, w pobliżu miejsca w którym Janek wypatrzył kwitnącego wawrzynka, znalazłem dwie daglezje uznane za pomniki przyrody, czyli okazałe. Te drzewa potrafią czynić wrażenie swoją wysokością, strzelistością, igliwiem bardziej zielonym od świerkowego, ładniejszym, i oczywiście głęboko spękaną korą ze śladami miodowego koloru na dnie pęknięć.

Oto jedna z tych daglezji; kije postawiłem dla porównania wielkości, mają 120 cm wysokości; na następnych zdjęciach jest Jankowy wawrzynek.


 


Co znaczy nazwa rzeczki? Rdzeniem słowa wydaje się być świekot, a ten znaczy tyle, co świegot. Byłaby więc to rzeka wydająca odgłosy podobne do ptasich, albo rzeka, której wody wydają szybkie, może śpiewające, odgłosy. Ponieważ jest małą rzeczką, świekot zamieniono na Świekotkę. Zaznaczam, że to moja interpretacja.

Obrazki ze szlaku


 Zlepione graby i skały.

 W głębi widać Chełmiec i Trójgarb. Może w ten sposób wołają mnie Góry Wałbrzyskie, ostatnio zaniedbywane?

 Obok siebie przebiśniegi i śnieżyce; chyba po raz pierwszy widzę razem te jednoznacznie kojarzące się z przedwiośniem kwiaty.

 Pałac w Grobli. Nie jest wielki ani szczególnie ładny, ale jest odnowiony. Nie zamieni się w kupę gruzu jak tyle innych sudeckich pałaców.




 Kolory zimy, tutaj bukowych liści. Wystarczy trochę słońca i oczy otwarte, by nawet w zimie zobaczyć pyszne kolory natury.

Trasa: ze wsi Grobla podnóżem góry Nad Groblą do Wądołu (Ukrytego Wąwozu). Przeprawa przez Nysę Małą pod Kamienicą, poszukiwanie kwitnących śnieżyc wiosennych. Następnie wzdłuż strumienia Świekotka na wzgórze Biesówka. Odnalezienie tam alei bukowej. Powrót polną drogą do wsi Grobla. Dodam jeszcze, że jest to wioska w Chełmach, na Pogórzu Kaczawskim.

Statystyka: 13 km przeszliśmy w czasie pięciu godzin, a siedzieliśmy gdzieś po drodze blisko trzy godziny.

Zdjęcia ze mną były wykonane przez Janka.


 













10 komentarzy:

  1. Tak można powiedzieć, że wiosna wkracza w nasze "progi" . Imponujące są te daglezje, a srebrzyste buki ukazują swoją moc. Interesujące obie aleje, ciekawe w jakim celu były tworzone, co z czym łączyły w dawnych czasach. A mnie wzruszają te samotne drzewa rosnące przy drogach. Śnieżyce to rzeczywiście piękny zwiastun wiosny. Wawrzynek okazały, rzadko spotyka się tak spore egzemplarze, przeważnie są to nikłe gałązki. Za pewne udana wędrówka. Z pozdrowieniami wiosennymi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Aleksandro. Przyjmij moje pozdrowienia.
      Zastanawiałem, czy ta aleja buków była sadzona; raczej tak, ale po co akurat tam, na odludziu, przy mało używanym dukcie?…
      Ten wawrzynek rosnący na posesji, obok domu w Grobli, ma pień grubości przedramienia, czyli jest olbrzymem, chociaż akurat na tym zdjęciu słabo to widać.
      Wyobraź sobie: mieć swój domek gdzieś w górach, a przy nim wawrzynki i śnieżyce...

      Usuń
  2. Krzysiek, teraz się zastanawiam, dlaczego ja prawą rękę trzymałem za plecami? Może dla równowagi, gdyż w lewej miałem kubek z kawą? A może chciałem dostać w łapę? Czy czasem coś przeskrobałem i miałem dostać po łapie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie, dziwnie trzymasz drugą rękę, jakbyś chciał coś chwycić. A może po prostu nie chcesz, by cokolwiek Ci wisiało? Hmm, chyba troszkę za późno na takie oczekiwania :-)

      Usuń
  3. A wiesz, ze nigdy nie widziałam wawrzynka w naturze? Śnieżyce też w pobliżu nie rosną i niedawno sobie uświadomiłam, że ostatnio widziałam je w ... Trzebiatowie! Buk przepiękny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, już drugi raz pojawia się Twój komentarz na liście komentarzy, a pod tekstem nie. Wtedy nie mogę odpowiedzieć bezpośrednio Tobie. Google mają coraz bardziej dziwne pomysły.
      Nie widziałaś wawrzynka?? Szkoda. Powiedz tylko słowo, a zabiorę Cię, albo Was, do siebie, w moje góry, i pokażę. Dzisiaj w niespodziewanym miejscu na Pogórzu Wałbrzyskim widziałem wielką kępę śnieżyc, setki kwiatów. Długo je oglądałem i oczywiście zrobiłem sesję zdjęciową.
      Wawrzynek nie ma spektakularnej urody, jego kwiatki są niepokaźne, chociaż ich kolor jest ładny. Uroda tkwi raczej w postrzeganiu patrzącego, w świadomości kłopotów ze znalezieniem tej rośliny. Trudno widzieć go tak zwyczajnie, skoro podjęliśmy (parę lat temu, ja i Janek) wyprawę na pewną górę kaczawską w poszukiwaniu wawrzynka i… znaleźliśmy!
      Dla mnie jego wyjątkowość jest także w bezbronności, oczywiście i w symbolizmie; jest symbolem końca zimy. Jego odnajdywanie na przedwiośniu staje się też tradycją.

      Usuń
  4. Dla mnie przebiśniegi i śnieżyce są najważniejsze i najpiękniejsze na wiosnę, przebiśniegów widzę mnóstwo, śnieżyce niestety tylko w ogrodach botanicznych, wawrzynka zobaczyłam po raz pierwszy w dolinach tatrzańskich i pamiętam moje zdumienie, że tak wcześnie kwitnie, że ma taki intensywny kolor ale jego urodę trzeba chcieć zobaczyć. Ten Twój o grubości przedramienia to rzeczywiście jest rzadkość. No i jeszcze liście buczynowe dalej się upierają upiększać zimowy las ładną rudością...
    Od kiedy pamiętam chodziłam na wiosnę po dobrze zapamiętanych miejscach w poszukiwaniu pierwszych kwiatków, mieszkałam w 20 ha parku i mogę wskazać gdzie zakwitały pierwsze złocie żółte, niebieskie cebulice syberyjskie, zawilce, fiołki...teraz już w lesie kabackim wiem gdzie przylaszczki, zawilce, kokorysze...więc bardzo dobrze rozumiem Wasze wyprawy w poszukiwaniu Waszych kwiatów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Facet starej daty, a za takiego się mam, wie, że dla kobiet kwiaty są znacznie ważniejsze niż dla mężczyzn.
      Moja przygoda z wawrzynkiem zaczęła się dzięki Jankowi. Kiedyś powiedział o tej roślinie, że słyszał, jakoby rośnie na jednej z gór kaczawskich. Byliśmy tam jeszcze w zimie, szukaliśmy i chyba znaleźliśmy (bez kwiatów trudno rozpoznać), a na przedwiośniu pojechaliśmy tam ponownie i wtedy po raz pierwszy widziałem wawrzynki kwitnące. Myślę, że właśnie te wyjazdy i poszukiwania upiększyły w moich oczach tę roślinę. Zapewne byłoby inaczej, gdybym bez starań gdzieś ją przypadkowo zobaczył. Poza tym wawrzynek jest taki… bezbronny i skromny, czym ujmuje.

      Usuń
  5. Nie zdradzaj miejsc okazałych drzew, przyjadą i wytną wszystko.
    Wąchałeś kwitnącego wawrzynka? zapach delikatny, a jednocześnie słodki i wręcz narkotyczny, nie wiadomo, gdyby tak w nadmiarze nawdychać się jego zapachu, bo trujący:-) Przypomniałeś mi przechodzenie przez wezbrany strumień: przed laty schodziliśmy do nas z Kopystańki, potok na dole pełny wody, a kolega-rycerz przenosił nas na rękach. Pośliznął się, stopa wykręciła mu się w drugą stronę, złamane kości podudzia, instruował kolegów, jak usztywnić mu tę nogę, a ja pobiegłam na górę do wsi po pomoc. Mam jeszcze na pamiątkę chustkę, którą przywiązano mu nogę do kija, och, okropne to było. Śnieżyce śliczne, i jednak zielonkawe łezki na płatkach:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wytną i jeszcze kupę śmieci zostawią, popaprańcy.
      Zielonkawe, zielonkawe, ale że śnieżyce sudeckie są moje, więc tym samym ładniejsze! :-)
      Nie wąchałem wawrzynka, co stwierdzam z zaskoczeniem. Przy najbliższej okazji to zrobię; czy tej wiosny?…
      Iść po mokrych kamieniach strumienia niosąc osobę dorosłą? Ja nie podjąłbym się tego zadania nie tyle z rozwagi, co po prostu braku siły, której Bozia mi poskąpiła. A swoją drogą krucha jest nasza konstrukcja i zdrowie.

      Usuń