Etykiety

Moja książka

Wrażenia i chwile

 150422 Dzisiaj jest umowny dzień premiery mojej nowej książki.    „Książka jest o wrażeniach, o przeżywaniu zwykłych dni i zdarzeń, o chwi...

czwartek, 12 sierpnia 2021

Nienasycenie

 080821

Po raz trzeci przyjechałem do Gródek, wioski w pobliżu Huty Turobińskiej i Goraja, z powodu najoczywistszego: okolica podoba mi się, a nie wszędzie byłem. Wzgórz jest dużo i są wyraźnie zaznaczone, a na ich zboczach nie tylko są pola, ale i liczne plantacje dodające im malowniczości.

Dojeżdżając do celu dzisiejszej na pół nocnej podróży, widziałem intensywne kolory jutrzenki, zabrakło jednak dobrego miejsca na zatrzymanie się dla zrobienia zdjęć. Wędrówkę zacząłem równo ze słońcem, o godzinie piątej. 


Tym razem jaskółek nie było, ale widziałem kilka bocianów lecących w stronę pól, zapewne na śniadanie.

Słońce dotykało jedynie szczytów wzgórz i drzew, w dole jeszcze trwały resztki nocy, gdy minąwszy budynki szedłem polami w stronę plantacji malin, na której rośnie urodziwa brzoza. Poznałem ją parę tygodni temu, jest pierwszym moim drzewem na Roztoczu. Stanąłem przy niej w trzy kwadranse po wschodzie, w porze najpiękniejszego światła. Jej liście na wiszących gałązkach prześwietlone były słońcem.



 
Konkretny cel miałem jeden – dokładniejsze przyjrzenie się Wielkiej Jeżówce, najwyższemu wzgórzu tej części Roztocza. Resztę dnia miało wypełnić skręcanie tam, gdzie oczy poniosą. Ponieważ przechodziłem już głównym szlakiem przez wzgórze, dzisiaj wybrałem inną trasę: miałem od południa, z drugiej strony lasu, podejść możliwie blisko wzgórza i w wybranym, wąskim miejscu przeciąć las. Pasujące mi drogi polne znalazłem, jednak przejście przez las miało być bezdrożem. Dzięki zdjęciom satelitarnym z naniesioną pozycją, miedzami doszedłem do lasu w jego najwęższym miejscu. Z niepewnością ale i ciekawością zatrzymałem się przed ścianą lasu: równa płaszczyzna pola dochodziła do samych drzew, dalej nic nie było widać. Będą chaszcze i pokrzywy?

 


Obiecałem sobie nie chodzić leśnymi bezdrożami, a znowu mam to robić. Tłumaczyłem się sam przed sobą niewielką odległością, raptem 150, może 200 metrów. Wszedłem między drzewa i gdy tylko wzrok przyzwyczaił się do głębokiego cienia, westchnąłem mile zaskoczony; uśmiechem przywitałem piękny i niezachwaszczony las bukowy rosnący na stromych zboczach głębokich jarów. Ustaliłem, którym bocznym wąwozem najłatwiej będzie przejść na drugą stronę lasu i szukając miejsc mniej stromych, zszedłem na dno. Tam rozejrzałem się ponownie, widząc las w innej perspektywie. Och, jak tam mi się podobało, zwłaszcza, że komarów było niewiele, a śmieci wcale! To las, w którym można się spodziewać pojawienia się myśliwego ubranego w skóry, z oszczepem w dłoni.

 

Nie dziwię się jego czystości, wszak jest daleko od szos i wiosek, więc zwożenie tutaj śmieci byłoby utrudnione. Po co się męczyć, skoro można wygodnie wysypać je do pobliskiego lasu?

Ostrożnie, mocno podpierając się kijami i chwytając pni drzew, wszedłem na górę po mokrej i śliskiej ziemi, a tam zobaczyłem między drzewami jasność otwartej przestrzeni. Po kilku minutach stałem na drodze wiodącej przez Wielką Jeżówkę. Nie dziwię się niezauważeniu szczytu na poprzedniej wędrówce. Ot, po prostu droga łagodnie wznosi się, a później powolutku opada. Po obu stronach widać pola i plantacje, a dali jest niewiele, ledwie wąski paseczek ponad zbożem. Z wielu miejsc trasy widoki są rozleglejsze, ładniejsze, nie wiem więc, czemu akurat tutaj jest zaznaczony punkt widokowy. Wielka Jeżówka niech będzie sobie największym wzgórzem w tej okolicy, ale dla mnie nie jej tuzinkowy szczyt ma urok, a ten las na jarach, ma nieodległa plantacja róż i dróżka na jej końcu. Na mapach tych miejsc nie ma, jest tylko szczyt wzgórza. Miejsca prawdziwie ładne wyróżnione są pamięcią, nie znakiem na mapie.

 

Wróciłem do szosy i nie mając konkretnych planów, poszedłem za znakami rowerowego szlaku. Wprowadził mnie w las, drugi piękny las dzisiaj poznany. Ten był mieszany, bukowo-sosnowy, jasny, przyjazny, wygodny dla miłośników leśnych wędrówek. Wtedy nie wiedziałem jeszcze, że kilka godzin później poznam trzeci ładny las, i że będzie on czystą buczyną.

Znalazłem grzyba, jednego jedynego, a był to spory, mięsisty i zdrowy kozak. Schowałem go do górnej kieszeni plecaka. Podróż zniósł dobrze, teraz suszy się na słońcu – pierwszy grzyb w tym roku, na dobry początek sezonu.

Za lasem przeszedłem obok ostatnich domów Kondratów. Ktoś remontuje tam drewniany stary domek, a na brzegu sąsiedniej posesji rośnie rząd grabów. Obok w pokrzywach stoją dwie sterty starych, sczerniałych już suporków, czy też belitu, bo różne są używane nazwy tego budulca. Ktoś zgromadził materiały na dom, ale go nie postawił. W tej kupie psujących się bloczków ukryte są ślady czyichś kłopotów, może tragedii, na pewno niespełnionych nadziei. Przyjrzyjcie się tej piramidzie. Tak mogą wyglądać ludzkie marzenia o domu.

 

 


Na wielu przydrożach rosną tarniny, a jest ich znacznie więcej niż w moich górach. Nadto tamte nie mają wiele owoców, tutejsze mają mnóstwo. Widząc tak liczne tarninowe śliwki, wspomniałem jesień sprzed wielu laty, gdy zbierałem owoce i robiłem z nich sok. Pamiętam jego piękny kolor. Ile to lat minęło? Wolę nie liczyć. Jesienią powinienem nazbierać owoców i zrobić sok, może wtedy wróci do mnie jakaś cząstka tamtych lat…

Szlak prowadził do Gródek, wioski w której miałem samochód, ale że na powrót było stanowczo za wcześnie, parę razy skręciłem w boczne drogi, w końcu poszedłem najdłuższą. Sama polna droga ma dla mnie urok, a jeśli jeszcze prowadzi wśród wzgórz, jak roztoczańskie i pogórzańskie, jej urokowi trudno mi się oprzeć. Nie wiem, dlaczego tak jest. Czasami łączę moją nimi fascynację z dzieciństwem spędzonym na wsi, do której nie prowadziła szosa, a taka właśnie droga po której biegałem, szczęśliwy gówniarz, na bosaka. Polna droga byłaby więc drogą powrotu w tamten dawno miniony czas niewinności, szczęśliwości i radości? Może tak. Nie wiem na pewno, ale na szczęście ta niewiedza nie przeszkadza mi uśmiechem odpowiadać na wołanie drogi.

Znalazłem kępkę niezapominajek polnych (czy błotnych?). Chciałem zrobić im zdjęcie, ale aparat ustawiał ostrość na trawę. Pokazałem mu palcem, wtedy wyostrzył na kwiaty, ale gdy palec cofnąłem, znowu się przestawił. Nie mam sił do niego. Często widuję pola wyjątkowo wąskie, ale dzisiaj widziane było chyba najwęższym, skoro ma pięć metrów szerokości. Z powodu drzew rosnących na obu miedzach, kombajn się na nim nie zmieści. Ciekawy jestem powodu uprawiania tego skrawka ziemi. Głód ziemi, ubóstwo, tradycja? A może ten coraz rzadszy wśród rolników imperatyw nakazujący obsiać ziemię, by rodziła?



W pobliżu wsi Gródek stoi na polu wysoki maszt stabilizowany linami odciągowymi. Są na nim wiatromierze, ale nie zauważyłem żadnego zasilania, nie ma też ogrodzenia. Jak to działa i czemu służy? Nie wiem, bo informacji o nim nie znalazłem. Oszacowałem jego wysokość na 70-100 metrów. Ciekawe, jaką ma naprawdę. Jeśli już piszę o budowlach, wspomnę o dwóch sąsiadujących ze sobą zupełnie odmiennych konstrukcjach: o krzyżu i lampie ulicznej zasilanej z paneli słonecznych. Drewno i stal, wiara i technika, tradycja i nowoczesność.

 

Znalezienie dobrego miejsca na przerwę nie jest wbrew pozorom łatwe, ponieważ miejsce takie powinno spełniać kilka warunków: być suche, bez komarów, mieć różnicę wysokości pozwalającą na swobodne siedzenie i odpoczynek nóg, a jeszcze w miarę możliwości zapewniać ładny widok. W gorące dni lata trudno o brak komarów w cieniu, więc na ogół miejsce takie jest wybierane w pełnym słońcu, na przydrożnej między. Usiadłem tyłem do drogi, na brzegu pola z łanami lnu równo ułożonymi na ziemi. Pomyślawszy o tkaninie z nich robionej, wziąłem łodygę i ją przełamałem. Zgięła się, ale nie pękła, zacząłem więc zgniatać ją i wykruszać tkankę. Po chwili miałem odsłoniętych kilka cienkich elastycznych nitek, które po skręceniu utworzyły nić tak mocną, że miałem trudności z jej urwaniem. Mając, według moich szacunków, trzydzieści – czterdzieści metrów takiej nici, można byłoby utkać kawałek tkaniny wielkości dłoni.

 


Uwaga związana z nazwami: miękka tkanka łodyg lnu zwana była paździerzą. Pracami nad lnem, w tym także usuwaniem paździerzy, zajmowano się jesienią, po zakończeniu prac polnych. No i mamy kolejny miesiąc nazwą związany z czynnościami w gospodarstwie: to październik.
Fakt ten świadczy o powszechności używania lnu.

Do wioski i samochodu miałem pół kilometra. Minęła trzynasta godzina włóczenia się po okolicy, czułem zmęczenie, ale słońce stało jeszcze wysoko, do wieczora było daleko. Szkoda wracać. Skręciłem w boczną drogę, i na otwartej przestrzeni, w widokowym miejscu, usiadłem. Chociaż popatrzę. Często wraca do mnie dziwna myśl: może szybciej niż się spodziewam pojawi się przeszkoda uniemożliwiająca wyjazdy, więc trzeba jeździć.

Patrzę na pełnię lata, na kombajny sunące po polach a biedronkę po moim kolanie, i czuję, że te widoki są mi drogie. Reaguję tak, jakbym miał je niespodziewanie utracić, ale to nie pesymizm, a nienasycenie.

Moja trasa.

Z Gródek wyszedłem na południe, pod Zagrody. Najpierw szosą Zagrody – Kondraty, później polnymi drogami, bezdrożami i lasem, wyszedłem na drogę wiodącą przez wzgórze Wielka Jeżówka. Ze szczytu poszedłem niebieskim szlakiem rowerowym w stronę Gródek, ale w połowie drogi skręciłem w nieoznakowaną drogę polną. Idąc nią, później pięknym lasem bukowym, wyszedłem w Kondratach Kolonii. Do Gródek wróciłem inną polną drogą. W paru miejscach trasy robiłem wypady w bok widząc ładną drogę.

 























4 komentarze:

  1. "Usiadłem tyłem do drogi i zobaczyłem łany rzepaku równo ułożone na ziemi" ... chyba chodzi o łany lnu:-)
    A tak sobie siedzę, okładam nogę liśćmi babki, bo przebiłam sobie stopę na jakim wielkim kolcu i zaglądam, co tam u kogo słychać. Jak to nie było śmieci, a te zwały zużytych opon? przecież teraz odbierają gabaryty, pszoki odbierają opony, nie rozumiem tego, tutaj mają czas i siłę wywieźć, a do punktu odpadów już nie? Zadziwia ten krajobraz roztoczański, patrząc nawet na mapę satelitarną, już bardziej rozdrobnić się chyba nie da tych pól:-) Śliczny jest ten remontowany drewniany dom, jest sporo ogłoszeń o sprzedaży gospodarstw z ziemią właśnie na terenie Roztocza, wiem, bo syn się tym fascynuje, tylko trochę za daleko od nas. Sok z tarniny nie jest zbyt cierpki? kiedyś dodałam tarniny do ratafii, mocno zmieniła smak nalewki. Twoje przyzwyczajenie do całodziennej wędrówki zasługuje na podziw, wycisnąć z dnia, ile się da:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodziłaś na bosaka, że przebiłaś stopę?
      Oczywiście, że chodziło o len. Dziękuję za pokazanie błędu, Mario. Przy okazji dostrzegłem nienaturalność opisu, więc zmienię całe zdanie.
      Opony nie leżały w lesie; może powinienem to zaznaczyć. One leżą na granicy działki, chyba za stodołą. Być może trzymane są na wszelki wypadek jako obciążniki, jak to widziałem z plandeką przykrywającą… coś. Zamieściłem je dla widocznego kontrastu.
      Śmieci były w innych miejscach, na każdej wędrówce robię zdjęcia takich miejsc, ale publikuję niewiele, bo ileż można. Powiedzmy, że robię dokumentację, chociaż nie wiem po co.
      Sok z tarniny robiłem dawno temu, chyba dodawałem go do herbaty w niewielkiej ilości; mam niejasne wspomnienie robienia z niego wina, ale najlepiej pamiętam jego intensywny kolor. Cierpki chyba nie był…
      Gdybym miał pieniądze na zakup i remont opuszczonego domu, chyba zdecydowałbym się, ale tylko wtedy, gdy daleko był sąsiad. Za dużo nasłuchałem się od znajomych o kłopotach z hałaśliwymi sąsiadami.
      Mario, staram się wykorzystać dzień z powodów jak najbardziej racjonalnych. Wyjazd będzie droższy, jeśli te 200 czy 250 km przejadę dla paru godzin spaceru, tańszy (chociaż wydam tyle samo) dla kilkunastogodzinnego chodzenia. Wrócę wcześniej i co dalej? Po uporządkowaniu siebie i wyposażenia, wsadzę nos w książkę lub w komputer. Czy w takim razie nie lepiej posiedzieć gdzieś na między, mając wokół siebie słoneczny przestwór?
      W domu jeszcze się nasiedzę dość, chociażby w słotne dni późnej jesieni.
      Albo gdy chodzenie zacznie mi sprawiać kłopot.

      Usuń
  2. Niesamowity hart ducha w Tobie, tak wędrować przez parę, a nawet naście godzin. Wiem, że człowiek chciałby jak najwięcej zachować w pamięci tego otaczającego nas piękna, tak na zapas. Cały czas podziwiam Twoją jakby nie było odwagę w takim samotnym wędrowaniu po bezdrożach. Dziwnie wyglądają te miejsca na mapie satelitarnej, jak tasiemki. Pamiętam z dzieciństwa jak jeździłam na wieś w Rzeszowskie. Tam prawie każdy z rolników miał pola w kilkunastu miejscach, tak było poszatkowane. Życzę kolejnej ciekawej wędrówki. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Aleksandro.
      Podobnie jak w Rzeszowskim, jest i na Roztoczu. W wielu regionach Polski była przeprowadzana komasacja gruntów. Po tej operacji rolnicy mieli ziemię w jednym czy dwóch kawałkach, ale zawsze to było trudne do przeprowadzenia ze względu na pretensje ludzi uważających się za pokrzywdzonych. Nie wiem, czy teraz robi się gdzieś komasacje, a powinno, bo cóż to za gospodarka, jeśli pole ma szerokość pięciu czy dziesięciu metrów…
      Czasami przeliczę się z siłami i na drugi dzień czuję nogi, ale to rzadko. Chodzę bez pośpiechu i robię przerwy. Myślę (bo nie liczyłem), że 15 do 20% czasu wędrówki siedzę na miedzy lub drodze, a ile czasu stoję gdzieś i się gapię!
      Zachowanie w pamięci będzie motywem przewodnim następnego tekstu, ponieważ będąc ostatnio na Roztoczu, przypomniał mi się wiersz bardzo a propos: „Pieśni” Gałczyńskiego. Ten o ocaleniu swojego śladu na drodze.

      Usuń