Etykiety

Moja książka

Wrażenia i chwile

 150422 Dzisiaj jest umowny dzień premiery mojej nowej książki.    „Książka jest o wrażeniach, o przeżywaniu zwykłych dni i zdarzeń, o chwi...

wtorek, 28 lipca 2020

Wiersze o miłości

230720
Wspomniałem jeden w wierszy Pawlikowskiej Jasnorzewskiej. Nie znając go na pamięć, poprosiłem o pomoc Google i utknąłem na dłuższy czas, czytając wiersze o miłości.
W paru dopatrzyłem się związków z moją opowieścią o Jasiach.
Niżej zamieszczam swobodny wybór przeczytanych wierszy, dodając do niektórych parę słów komentarzy.
Zapraszam do lektury.
* * *
Miłość
Nie widziałam cię już od miesiąca.
I nic. Jestem może bledsza,
trochę śpiąca, trochę bardziej milcząca,
lecz można żyć bez powietrza!
* * *

Z wielu powodów i dla smutków wielu
Chciałabym dzisiaj mieć poduszkę z chmielu.
Zapach tych lekkich, siwozłotych szyszek
Sprowadza mocny sen - zjednywa ciszę.

Gdzieś to czytałam albo mi się śniło:
"Chmiel na bezsenność, a sen - na bezmiłość.
Poduszkę z chmielu gdy sobie umościsz,
Zaśnij, bo na cóż życie bez miłości"...
* * *
Wciąż rozmyślasz. Uparcie i skrycie.
Patrzysz w okno i smutek masz w oku...
Przecież mnie kochasz nad życie?
Sam mówiłeś przeszłego roku...
Śmiejesz się, lecz coś tkwi poza tym.
Patrzysz w niebo, na rzeźby obłoków...
Przecież ja jestem niebem i światem?
Sam mówiłeś przeszłego roku...

Maria Pawlikowska Jasnorzewska

Wiersze tej poetki są dla mnie wykwitem poezji miłosnej i doskonałym obrazem kobiecego serca.
* * *
Miłość od pierwszego wejrzenia

Oboje są przekonani,
że połączyło ich uczucie nagłe.
Piękna jest taka pewność,
ale niepewność jest piękniejsza.

Sądzą, że skoro nie
znali się wcześniej,
nic między nimi nigdy się nie działo.
A co na to ulice, schody, korytarze,
na których mogli się od dawna mijać?

Chciałabym ich zapytać,
czy nie pamiętają -
może w drzwiach obrotowych
kiedyś twarzą w twarz?
jakieś ,,przepraszam'' w ścisku?
głos ,,pomyłka'' w słuchawce?
- ale znam ich odpowiedź.
Nie, nie pamiętają.

Bardzo by ich zdziwiło,
że od dłuższego już czasu
bawił się nimi przypadek.

Jeszcze nie całkiem gotów
zamienić się dla nich w los,
zbliżał ich i oddalał,
zabiegał im drogę
i tłumiąc chichot
odskakiwał w bok.

Były znaki, sygnały,
cóż z tego, że nieczytelne.
Może trzy lata temu
albo w zeszły wtorek
pewien listek przefrunął
z ramienia na ramię?
Było coś zgubionego i podniesionego.
Kto wie, czy już nie piłka
w zaroślach dzieciństwa?

Były klamki i dzwonki,
na których zawczasu
dotyk kładł się na dotyk.
Walizki obok siebie w przechowalni.
Był może pewnej nocy jednakowy sen,
natychmiast po zbudzeniu zamazany.

Każdy przecież początek
to tylko ciąg dalszy,
a księga zdarzeń
zawsze otwarta w połowie.


Wisława Szymborska

Wiersz bliski mi fascynacją przypadkiem. Autorka roztacza w nim wizję ogromnego ciągu przypadków, które mają tak znaczny, albo i decydujący, wpływ na nasze życie. Może nawet piłka, którą graliśmy w dzieciństwie, może jej i jego walizki stojące obok siebie w przechowalni, miały swój udział w ich losie. Nawet jeśli nie, to chyba z powodu chichotu psotnego przypadku.
Podobne myśli miał Jan obudziwszy się w nocy, u boku Jasi:
Zbudziły się we mnie dziwne, pomieszane myśli: świadomość tworzącego moje życie nieogarnionego splotu przypadków i własnych decyzji, które doprowadziły mnie do niej; poczucie jednoczesnego bycia u mety tej poplątanej drogi i na jej początku; zależności od Jasi i jednocześnie wolności nieznanej nigdy wcześniej; nienasyconego pragnienia, radości i rozkosznego niepokoju.”

Miłość szczęśliwa
(...)
Miłość szczęśliwa. Czy to jest konieczne?
Takt i rozsądek każą milczeć o niej
jako skandalu z wysokich sfer Życia.
Wspaniale dziatki rodzą się bez jej pomocy.
Przenigdy nie zdołałaby zaludnić ziemi,
zdarza się przecież rzadko.

Niech ludzie nie znający miłości szczęśliwej
twierdzą, że nigdzie nie ma miłości szczęśliwej.

Z tą wiarą lżej im będzie i żyć, i umierać. 

Wisława Szymborska

Wiersz boleśnie prawdziwy, ale i podtrzymujący wiarę. Prozaiczny i jednocześnie wzniosły.
* * *

W malinowym chruśniaku

W malinowym chruśniaku, przed ciekawych wzrokiem
Zapodziani po głowy, przez długie godziny
Zrywaliśmy przybyłe tej nocy maliny.
Palce miałaś na oślep skrwawione ich sokiem.

Bąk złośnik huczał basem, jakby straszył kwiaty,
Rdzawe guzy na słońcu wygrzewał liść chory,
Złachmaniałych pajęczyn skrzyły się wisiory
I szedł tyłem na grzbiecie jakiś żuk kosmaty.

Duszno było od malin, któreś, szepcząc, rwała,
A szept nasz tylko wówczas nacichał w ich woni,
Gdym wargami wygarniał z podanej mi dłoni
Owoce, przepojone wonią twego ciała.

I stały się maliny narzędziem pieszczoty
Tej pierwszej, tej zdziwionej, która w całym niebie
Nie zna innych upojeń, oprócz samej siebie,
I chce się wciąż powtarzać dla własnej dziwoty.

I nie wiem, jak się stało, w którym okamgnieniu,
Żeś dotknęła mi wargą spoconego czoła,
Porwałem twoje dłonie - oddałaś w skupieniu,
A chruśniak malinowy trwał wciąż dookoła.

Bolesław Leśmian

Cudowny wiersz. Cudowne, na pół niewinne, pieszczoty. Warto zwrócić uwagę na umiejętność tworzenia słów przez poetę.
Odnoszę jednak wrażenie nieznania przez autora prawdziwego malinowego chruśniaka najeżonego kolcami.
* * *
Lubię szeptać ci słowa, które nic nie znaczą -
Prócz tego, że się garną do twego uśmiechu,
Pewne, że się twym ustom do cna wytłumaczą -
I nie wstydzą się swego mętu i pośpiechu.
Bezładne się w tych słowach niecierpliwią wieści -
A ja czekam, ciekawy ich poza mną trwania,
Aż je sama powiążesz i ułożysz w zdania,
I brzmieniem głosu dodasz znaczenia i treści...
Skoro je swoją wargą wyszepczesz ku wiośnie -
Stają mi się tak jasne, niby rozkwit wrzosu -
I rozumiem je nagle, gdy giną radośnie
W śpiewnych falach twojego, co mnie kocha, głosu.

Bolesław Leśmian

Słowa garnące się do jej uśmiechu… Cudne!
Prawdziwe też. Każdy, kto kocha lub kochał, pamięta takie szeptane niby rozmowy, w których słowa są jedynie pieszczotą.
Podobną chwilę mieli i Jasie w ich miłosną noc:

Patrzyliśmy na siebie blisko, twarzą w twarz. Włosy miała w nieładzie, buzię zaczerwienioną, usta rozchylone. Przygarnąłem ją, objęła mnie ramieniem i nogą. Nim sen zamknął nam oczy i usta, szeptaliśmy do siebie poplątane słowa.”
* * *

Lubię, kiedy kobieta omdlewa w objęciu,
kiedy w lubieżnym zwisa przez ramię przegięciu,
gdy jej oczy zachodzą mgłą, twarz cała blednie,
i wargi się wilgotne rozchylą bezwiednie.
Lubię, kiedy ją rozkosz i żądza oniemi,
gdy wpija się w ramiona palcami drżącemi,
gdy krótkim, urywanym oddycha oddechem
i oddaje się cała z mdlejącym uśmiechem.
I lubię ten wstyd, co się kobiecie zabrania
przyznać, że czuje rozkosz, że moc pożądania
zwalcza ją, a sycenie żądzy oszalenia,
gdy szuka ust, a lęka się słów i spojrzenia.
Lubię to - i tę chwilę lubię, gdy koło mnie
wyczerpana, zmęczona leży nieprzytomnie,
a myśl moja już od niej wybiega skrzydlata
w nieskończone przestrzenie nieziemskiego świata.

Kazimierz Przerwa Tetmajer

Męski wiersz. Bardzo erotyczny i po męsku prawdziwy.
* * *

(…)
I jedno wiemy tylko. I nic się nie zmienia.
Śmierć chroni od miłości, a miłość od śmierci.

Jan Lechoń
Oj, tak, tak!
* * *

Gdy w twoich ustach z nieukojem
Szukam twojego serca woni,
Chciałbym cię zgnieść w objęciu mojem,
Zawrzeć jak ptaka w mojej dłoni.

I ściskam twe najsłodsze ciało
Śniąc, bym, pijany szczęścia trunkiem,
Mógł pokryć ciebie całą, całą,
Jednym jedynym pocałunkiem.

Leopold Staff

Znalazłem tutaj ślad podobieństwa do pragnień Jasi, chcącej całować całą sobą.
Przypomniałem sobie fragment wiersza, który dawno temu ułożyłem:

„Sto ust chciałbym mieć by całować cię całą.
Nie mam ich tyle.
Dlaczego?”
* * *

Nie obiecuję Ci wiele
Bo tyle co i nic
Najwyżej wiosenną zieleń
I pogodne dni
Najwyżej uśmiech na twarzy
I dłoń w potrzebie
Nie obiecuję Ci wiele
Bo po prostu tylko siebie

Nie znam autora. Sympatyczny wierszyk.
* * *

Jeśli to nie jest miłość – cóż ja czuję?
A jeśli miłość – co to jest takiego?
Jeśli rzecz dobra – skąd gorycz, co truje?
Gdy zła – skąd słodycz cierpienia każdego?

F. Petrarka

Oto męska bezradność wobec miłości.
* * *

Gdy cię nie widzę, nie wzdycham, nie płaczę,
Nie tracę zmysłów, kiedy cię zobaczę;
Jednakże gdy cię długo nie oglądam,
Czegoś mi braknie, kogoś widzieć żądam;
I tęskniąc sobie zadaję pytanie:
Czy to jest przyjaźń, czy to jest kochanie?

Gdy z oczu znikniesz, nie mogę ni razu
W myśli twojego odnowić obrazu?
Jednakże nieraz czuję mimo chęci,
Że on jest zawsze blisko mej pamięci.
I znowu sobie powtarzam pytanie:
Czy to jest przyjaźń, czy to jest kochanie?

Cierpiałem nieraz, nie myślałem wcale,
Abym przed tobą szedł wylewać żale;
Idąc bez celu, nie pilnując drogi,
Sam nie pojmuję, jak w twe zajdę progi;
I wchodząc sobie zadaję pytanie;
Co tu mnie wiodło? Przyjaźń czy kochanie?

Dla twego zdrowia życia bym nie skąpił,
Po twą spokojność do piekieł bym zstąpił;
Choć śmiałej żądzy nie ma w sercu mojem,
Bym był dla ciebie zdrowiem i pokojem.
I znowu sobie powtarzam pytanie:
Czy to jest przyjaźń, czy to jest kochanie?

Kiedy położysz rękę na me dłonie,
Luba mnie jakaś spokojność owionie,
Zda się, że lekkim snem zakończę życie;
Lecz mnie przebudza żywsze serca bicie,
Które mi głośno zadaje pytanie:
Czy to jest przyjaźń, czy też kochanie?

Kiedym dla ciebie tę piosenkę składał,
Wieszczy duch mymi ustami nie władał;
Pełen zdziwienia, sam się nie postrzegłem,
Skąd wziąłem myśli, jak na rymy wbiegłem;
I zapisałem na końcu pytanie:
Co mnie natchnęło? Przyjaźń czy kochanie?

Adam Mickiewicz

Nie mogłem nie dodać tego wiersza naszego Poety. Wiersza o nieostrości granicy między przyjaźnią a miłością dwojga ludzi i naturalnej skłonności zmiany pierwszej w drugą.
Wypada wspomnieć mi tutaj o Marku Grechucie. Posłuchajcie, proszę.

11 komentarzy:

  1. Ależ cudności nazbierałeś w jednym poście:-)
    Człowiek już zapomniał trochę o tym trzepotaniu serca, motylach w brzuchu, nie mówię, że to przywilej młodości, ale teraz, po prawie 40-stu latach razem miłość ma inny wymiar; wyraża się w trosce o druga osobę, choćby w robieniu okładów na noc z liści końskiego szczawiu na spuchniętą, bolącą kostkę, o przypominaniu wzięcia tabletki na nadciśnienie:-) to tylko jeden z aspektów dojrzałego uczucia, bo czyż to nie piękne zestarzeć się razem, dzielić wszystkie troski, polegać na drugim człowieku, wiedzieć, że nie zawiedzie, a do tego zachować przyjaźń, bo to też ważne; ale pojechałam ... ale to przywilej wieku, młody nie ma takich doświadczeń:-)
    Lubię słuchać grupy Bez Jacka, śpiewają W Malinowym chruśniaku Leśmiana, bo Marek Grechuta towarzyszył mi od wielu lat, teraz ma naśladowców, choćby zespół Plateau.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, miłość się zmienia z biegiem lat, ale w moim pojmowaniu zmienia się ona w przyjaźń. W głęboki związek dwojga ludzi, których łączą dziesięciolecia i dzieci, łączy całe życie. Związek właściwie nierozerwalny, ale to nie jest miłość.
      Nam brakuje słów, Mario. Mówimy o kochaniu dzieci i swojej kobiety, swojego mężczyzny; o kochaniu ojczyzny i górskich widoków; o kochaniu smaku pasty z bazylią i filmów z Tomem Hanksem.
      Wiele różnych uczuć i skłonności, a miano jedno. Związek, który opisujesz, też znacznie się różni od uczucia łączącego dwojga młodych ludzi.
      Dla mnie elementem immanentnym miłości między nimi, więc miłości erotycznej, a o takiej są wiersze, jest właśnie erotyzm. Bez niego miłość staje się raczej przyjaźnią.
      Taką prawdziwą, dozgonną, ale przyjaźnią.
      Domyślam się Twojej niezgody, Mario. Przy tak rozległym i trudnym temacie to naturalne. Sam też nie mam absolutnej pewności swojego zdania. Zresztą, być może i nie ma różnic, a tylko wspomniany brak słownictwa.

      Usuń
  2. Piękne zestawienie> Krzysztofie! Zbiór, gwiazdozbiór miłosnych perełek. Każda mieni się swoim blaskiem, temperaturą, odcieniem, ujęciem.
    Uwierzysz? Prawie połowy nie znałam dotąd. Za to Grechutę poznałam wcześniej niż Mickiewicza :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Aniko.
      Wahałem się przy zamieszczaniu wiersza Szymborskiej, tego o przypadkowości. Jest białym wierszem, bardziej, jakby to powiedzieć… nowoczesnym, a zamieściłem właśnie z powodu jego wymowy.
      Pozostałe są klasyką. Nie wiem, czy teraz takie się pisze.
      Powinniśmy więcej czytać poezji, ale ten wiecznie uciekający czas…
      Nie ostatnią zasługą piosenkarzy wykorzystujących wiersze, jest ich propagowanie. Tak miałaś z Grechutą i Mickiewiczem, tak miałem z Niemenem i Tuwimem. Myślę tutaj o jego „Wspomnieniu”.
      Właśnie! Nie zamieściłem tego wiersza bardziej kojarzącego się Niemenem niż z Tuwimem.
      Czynię to tutaj i teraz:

      Mimozami jesień się zaczyna,
      złotawa, krucha i miła,
      To ty, to ty jesteś ta dziewczyna,
      która do mnie na ulicę wychodziła.

      Od twoich listów pachniało w sieni,
      gdym wracał zdyszany ze szkoły,
      a po ulicach w lekkiej jesieni
      fruwały za mną jasne anioły.

      Mimozami zwiędłość przypomina
      nieśmiertelnik żółty - październik.
      To ty, to ty, moja jedyna,
      przychodziłaś wieczorem do cukierni.

      Z przemodlenia, z przeomdlenia senny,
      w parku płakałem szeptanymi słowy.
      Księżyc z chmurek prześwitywał jesienny,
      od mimozy złotej majowy.

      Ach czułymi, przemiłymi snami
      zasypiałem z nim gasnącym o poranku,
      w snach dawnymi bawiąc się wiosnami,
      jak ta złotą, jak tą wonną wiązanką...

      Zauważ, że poeta najwyraźniej pomylił mimozę z nawłocią.
      Znając wiersz i piosenkę, widzę nawłoć trochę inaczej. W jej obrazie dostrzegam niewyraźny zarys, raczej domysł tej, która wieczorem przychodziła do cukierni.

      Usuń
    2. Ach, nie ma powodu, by wahać się względem białego wiersza. Ja bardzo lubię taką poezję. Poza tym, czyż nie jest tak, że słowa Mistrza Poezji trafiają do serca i umysłu, zatem zachwycą i obronią się same?
      Może już nie pamiętasz, ale kiedyś opublikowałam wpis pt. Mimozami. Jesień. Się..., gdzie "broniłam" owych mimoz, jako bardziej poetyckich i eterycznych "istot" :-) Myślę, że skoro nie było internetu w czasach Tuwima, mógł on nie wiedzieć dokładnie lub nie dociekać zanadto czym jest ta mimoza, o której teraz można dowiedzieć się "wszystkiego" i to w dwóch zdaniach.

      Usuń
    3. Trochę pamiętałem, ale i przed chwilą wróciłem od Ciebie po obejrzeniu wpisów o „polskich mimozach”.
      Tuwim mógł nie wiedzieć, ale też wiadomo, że prawda literacka, a już zwłaszcza poetycka, nie musi być zgodna z rzeczywistością. Dobrym przykładem jest tutaj chruśniak Leśmiana.
      Poetom, dla piękna ich wierszy, można i należy wiele wybaczyć.
      Zwróciłem uwagę na jakże celne Twoje słowa: i to w dwóch zdaniach.
      Ludzie czytają internetowe artykuliki i wydaje się im, że wiedzą. Aniko, znamienne jest coraz częstsze ostatnio podawanie czasu przeczytania artykułu, a na ogół są to pojedyncze minuty. Szybko, szybko, bo przecież trzeba „wiedzieć”, a jeszcze tu i tam musimy zajrzeć, żeby być na bieżąco. No i w rezultacie mamy wokół siebie ludzi, którym wydaje się, że wiedzą, a oni wiedzę ledwie liznęli.
      Albo i nie, tylko lizak widzieli na witrynie.

      Usuń
  3. Piękny wybór wierszy. Znam je wszystkie, bo po pierwsze lubię poezję ("Niektórzy lubią poezję" Szymborska) a po drugie miałyśmy taki czas z przyjaciółką, a potem z Czesią, że siadałyśmy z tomikami i czytały na głos ulubione utwory. Z "Malinowego chruśniaka" też się już natrząsałam, gdy przy zbieraniu malin wlazłam w wielkie mrowisko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ci dwoje nie trafili ani na mrowisko, ani na kolce czy pokrzywy. Jak tu nie wierzyć w wielką siłę uczucia? :-)
      Z bliską osobą czytać na głos wiersze… Piękne!

      Usuń
    2. Wiesz, któregoś dnia myślałam nad sceną miłosną do swojej książki. "Ułożył ją delikatnie wśród upojnie pachnących macierzanek..." a z tyłu głowy zaświergotał skowronek: matko, przecież ją mrówki zjedzą, bo żyją w przyjaźni z macierzanką. No. I tyle było romantycznej sceny.

      Usuń
    3. Oj, uśmiałem się. Tak to romantyczne wizje zderzają się z rzeczywistością.
      Aniu, wypadałoby przenieść tych dwojga z romantycznej łąki na mniej romantyczny tapczan :-)
      Mam pomysł! Może ona (bo przecież nie on) przyniosła z łąki bukiet macierzanki. Jej zapach towarzyszył im, zajętymi ważnymi sprawami na tapczanie...

      Usuń
    4. Aniu, liczę na otrzymanie wstępnej wersji książki. Jestem jej ciekawy.

      Usuń