Etykiety

Moja książka

Wrażenia i chwile

 150422 Dzisiaj jest umowny dzień premiery mojej nowej książki.    „Książka jest o wrażeniach, o przeżywaniu zwykłych dni i zdarzeń, o chwi...

poniedziałek, 27 listopada 2023

Wałbrzyskie wzgórza

 111123

Zarezerwowałem hotelowy pokój w Bolkowie i na dwa dni pojechałem na Pogórze Wałbrzyskie. Doprawdy nie wiem, czy bardziej ciekawiły mnie postępy prac przy drodze ekspresowej S3, czy kierowała mną chęć odwiedzenia znanych co prawda, ale lubianych i ładnych pagórów wałbrzyskich. Czy muszę wiedzieć? Albo inaczej: jestem technikiem do szpiku kości, ale i miłośnikiem wędrówek; nie da się rozdzielić obu powodów. Idąc techniczną drogą przy esce, po lewej widziałem budowę, ale nad nią góry, a było ich wiele, szczyty piętrzą się tam dalej i dalej, aż po kres Gór Kamiennych, aż do rozpłynięcia się ich zarysów w niebieskości dali. 


Patrząc na prawo budowy nie widziałem, a pogórzańskie pola z horyzontem zamkniętym szarogranatowymi szczytami. Po prostu wędrowałem po Sudetach.

Z pewnego widokowego wzgórka patrzyłem na świt i wschód słońca. Czystymi nie były, ale przecież chmury na wschodzie, o ile tylko nie jest ich zbyt dużo, potrafią upiększyć i urozmaicić spektakl początku dnia. Widziałem wyłanianie się z zimnego niebytu zmrożonych kształtów, białawe mgły w dolinach, jaśniejącą szarość świtu, niebo coraz bardziej jasne a później i kolorowe, a w końcu niemal poziome światło niskiego słońca rozpaliło kolory traw, krzewów i drzew wokół mnie. Kolor światła o tej porze dnia, zwłaszcza jesienią, jest tak intensywny, że mój aparat ślepnie dając zdjęcia za bardzo kolorowe, sztuczne, nieudane, a ja widziałem barwy niemal materialne, możliwe do dotknięcia. Maleńkie kropelki rosy (a może wczorajszego deszczu) wiszące na źdźbłach traw i na gałązkach różanych krzewów świeciły, wydawały się wcieleniem pojęć czystości, jasności i wilgotności. Były jak diamenty, ale tylko ja je widziałem.





Mam pokaźną już listę ulubionych miejsc w tych górach, w końcu w sąsiedztwie Wałbrzycha spędziłem 30 dni, a jednym z nich jest wzgórze z brzozami na szczycie. Niewielkie, wznosi się nad okoliczne pola ledwie na parę dziesiątków metrów, ale widoczne jest z daleka i wielce urokliwe. Oto ono.


 
 

Chyba ma swoją nazwę, skoro jest na nim słupek geodezyjny, ale jej nie znam. Może dowiem się od mieszkańców sąsiednich Sadów Górnych, a tak właśnie poznałem nazwę Cycka, równie uroczej górki odległej o kilka kilometrów. Pojadę tam przy najbliższej okazji, zobaczę ten nagi cycek, to znaczy Cycek, oczywiście.


 Z kilku brzóz rosnących na szczycie dzisiaj oglądanego wzgórka szczególnie jedna rwie moje oczy swoją urodą. Uświadomiłem sobie napisanie niemal zapomnianego zwrotu, ale to dobrze, ponieważ powinniśmy starać się pisać w sposób urozmaicony, używając różnych słów i zwrotów, a nie klepać w kółko modne słowa, na przykład o „generowaniu wrażeń w kontekście wędrówki”, co brzmi głupio, a właściwie, pisząc bardziej bezpośrednio, jest bełkotem.

Na zdjęciach z brzozą widać też okolicę, w moich oczach bardzo malowniczą.

Budowa drogi S3 jest na ukończeniu; gdzieś przeczytałem o planowanym otwarciu na wiosnę przyszłego roku, przy czym piszę o odcinku między Bolkowem a Kamienną Górą, ponieważ eska od tego miasta do czeskiej granicy jest już czynna. Trwają prace przy bardzo rozbudowanym systemie odwodnienia szosy, i właśnie patrząc na jeden z licznych rowów przydrożnych zauważyłem coś, co zwróciło moją uwagę. Proszę obejrzeć to zdjęcie w powiększeniu.

 Widać na nim drobne okruchy skalne, a w nich otoczaki, czyli otoczone, z zaokrąglonymi kantami, skały. Cóż w tym ciekawego czy dziwnego? Ten widok jest zobrazowaniem niewyobrażalnego wieku Ziemi i skrajnych metamorfoz jej powierzchni: takie skały, otoczaki, powstają w wodzie. Jej ruch toczy odłamki skał po dnie, a one, uderzając o twardą powierzchnię i o siebie, pozbywają się kantów i z czasem stają się otoczakami. Tutaj kiedyś było morze (a może rzeka), stałem więc na dnie nieistniejącego od milionów lat zbiornika wody. Kiedyś było tutaj obniżenie, a teraz wprost odwrotnie, jest wypiętrzenie; kiedyś pływały tutaj ryby, teraz latają ptaki i chodzą ludzie.

Ludzie, o których w tamtych czasach nikt jeszcze nie myślał, może poza Stwórcą. Maszyna zbudowana rękami ludzi dobyła na powierzchnię ślady przedludzkich czasów.

Tutaj jest artykulik o otoczakach.

Obrazki ze szlaku


 
Oblicza budowy S3. Zniszczone duże drzewo i księżycowy wygląd hałdy kamieni.



 
Na tej budowie widziałem drogi donikąd, a nawet drogę znikąd donikąd. Domyślam się poprowadzenia w przyszłości tych dróg dalej, ale na razie są właśnie takie.

 Znak przebiegu drogi ustawiony wśród drzew. Wokół pola i łagodne pagórki, a gdzie szosa? Kilkadziesiąt metrów niżej biegnie tunelami. Trudno mi się z tym faktem oswoić, ponieważ uderza mnie kontrast między naturalnym, a raczej niewiele zmienionym przez człowieka otoczeniem, a wyobrażonymi wielkimi tunelami pod ziemią i tysiącami pędzących nimi samochodów. Pode mną hałas, światła, pęd, czyli fragment świata skrajnie odmienionego przez ludzi, a tutaj drzewa i pola, cisza i bezruch, chyba że akurat kruk patrolując swój rewir zakracze nad moją głową.


 Ślęża. Odległa, ale często widziana dzisiaj. Ta góra nie jest wysoka, chociaż wznosi się pół kilometra nad pola wokół, ale majestatyczną i czarodziejską jest.



 Kolory jesieni, tym razem modrzewie i osiki.

 Gdzie ta bidulka wyrosła? Chyba niełatwo jej tam żyć.

 Pod wieczór, już wśród domów wioski, pożegnała mnie ta róża wychylając się ku mnie zza ogrodzenia.

Trasa: miedzy Starymi i Nowymi Bogaczowicami oraz Sadami Górnymi na Pogórzu Wałbrzyskim.

Statystyka: 20 km przeszedłem w 7 godzin, a na szlaku byłem 9,5 godziny.

 














4 komentarze:

  1. Pierwsze zdjęcia jak obrazy malarskie, tak właśnie natura ma zdolności przedstawiania otoczenia. Te olbrzymie inwestycje drogowe, trochę mnie przerażają, to taka duża ingerencja w miejsca powstające naturalnie przez wieki. Ktoś powie świat się zmienia i teraz przyszedł czas na techniczne rozwiązania, na postęp ale czy zawsze idzie to w dobrym kierunku....Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno nie zawsze, Aleksandro, tyle że pojedyncze państwo nie ma szans zmienić tego kierunku. Właśnie piszę tekst o tej budowie, a w nim zawarłem skrótową odpowiedź na pytanie o cel takich wielkich i kosztownych (także ekologicznie) budów. Kiedyś czytałem książkę obecnego Dalajlamy, a w niej proste, zdawałoby się, pytanie: dlaczego tak musi być, że gospodarka ma się ciągle rozrastać? Właśnie, dlaczego? Można wiele o tym pisać, ale oboje wiemy, że brak wzrostu budzi panikę, powoduje szereg problemów ekonomicznych.
      Jednym z czynników sprzyjających wzrostowi gospodarki są drogi szybkiego ruchu. Taką mamy gospodarkę, tacy jesteśmy, że musimy się ciągle bogacić, bo inaczej będzie źle.
      Patrząc na zniszczenia związane z budową pocieszam się myślą o umiejętności natury do zabliźniania ran. Teren wokół drogi zostanie wyrównany, wyrośnie posiana trawa i zasadzone drzewa, zostaną tylko te dwie nitki jezdni.

      Usuń
    2. Masz racje, pozostaną dwie nitki szosy, ale te "nitki" przecinające kompleksy leśne zawężają migrację zwierząt, które cierpią z tego powodu i tak można długo równoważyć racje po obu stronach.

      Usuń
    3. Ingerencja w naturę i trwałe ślady tych budów niewątpliwie są, to fakty. Chociaż i tutaj będę trochę bronił człowieka wskazując na specjalne, szerokie, osłonięte i zadrzewione wiadukty budowane właśnie tam, gdzie drogi przecinają lasy. To specjalne przejścia dla zwierzyny. Są dość liczne, a każdy kosztuje kilka milionów złotych. Robiono badania z których jasno wynika, że zwierzyna już po pierwszym przejściu zapamiętuje miejsce i z niego korzysta.
      Aleksandro, mnie też się nie podoba kierunek w jakim idzie ludzkość, ale co możemy zrobić? Nie kupować samochodu albo przenieść się daleko od cywilizacji; co więcej? Mam kolegę dążącego do samowystarczalności żywieniowej; dla niego idealną sytuacją jest chodzenie do sklepu jedynie po sól i niewiele już mu brakuje do takiego stanu, ale i on ma telefon, a więc korzysta z tysięcy wież GSM psujących krajobrazy i ma samochód, a więc dokłada swoją cegiełkę do piramidy wszystkich wad motoryzacji.
      Nie zmienimy cywilizacji i ludzi. Możemy tylko oszczędnie kupować wszelkie dobra, ale warto przy tym pamiętać, że gdyby wszyscy ludzie tak postępowali, byłby mały popyt a więc kryzys, czyli bezrobocie, brak pieniędzy, itd.
      Ludzkość swoje musi przeżyć bo się nie zmieni. Może tak być, że czeka ją szybki i marny koniec, ale nawet będąc na skraju przepaści (niektórzy mówią, że już jest w takim miejscu) dalej będzie robić to, co do tej pory.

      Usuń